fredag 24 juni 2011

Hur smakade Choklad-Zingo?


Jag minns när drycken Choklad-Zingo dök upp i rymdserien "Kenny Starfighter" 1997. Det var först för ett par år sedan som jag fick reda på att drycken verkligen funnits på riktigt. Jag är visserligen över 30 men jag har aldrig smakat denna dryck. Hur smakade den egentligen? Vill jag verkligen veta?

Wikipedia finns att läsa att smaken kom 1973 men var inte speciellt långlivad då den inte var omtyckt alls. Det står även att den onda makten i "Kenny Starfighter" använde Choklad-Zingon som drivmedel i deras domedagsvapen. Att Zingo från början hette Ingo, efter tungviktsmästaren i boxning, Ingemar Johansson, hade jag heller ingen aning om.

Surfade runt lite i ämnet "Konstiga smaker på läsk" och fann bl.a att i Japan finns Pepsi med smak av såväl gurka som röda bönor. Lakritsläsk sägs finnas i vissa Willys-butiker. Det är väl lite som med hysterin kring smaksättning av mineralvatten. Smaker som man knappt visste existerade, smaker som guava, guanabana (stavningsprogrammet vill få det till Guantanamo) och kaktusfikon.

Nåväl, det finns väl förmodligen en anledning till att Choklad-Zingo inte finns i butikshyllorna idag.

13 kommentarer:

  1. På Ica Maxi i Haninge finns en hylla med "bortglömda" läsksorter. Där går att finna drycker som Vira Blåtira, Loranga, Cherry Coke och även Vanilla Coke för den som tycker om den.
    Cherry Coke gillar jag själv.

    Dock ingen Zingo Choklad.

    SvaraRadera
  2. Etiketterna har man ju sett många gånger och jag har även några i min samling, men en fylld flaska har jag inte sett förut. Det ser ju faktiskt ut som Pucko, vilket kanske innebär att den inte är kolsyrad. Det är ju när man försöker korsa kolsyra med choklad som det blir härdsmälta i smakcentret i hjärnan.

    SvaraRadera
  3. Rättelse av mig, kollade i samlingen, visst är den kolsyrad. Man kanske skulle ge sig på detta med oboy och sodastream...

    SvaraRadera
  4. Det var vattenbaserad klar läsk med choklad-smaktillsatts.
    Jag kommer inte ihåg om jag drack den men dom hade den på Konsum i Segeltorp när jag var liten :)

    SvaraRadera
  5. Som Janne skrev ovan, det var en vattenbaserad transparent läsk, snarlik Cola, men ljusare i färgen och med chokladarom. Den fanns 1973-74. Jag gillade den, särskilt när den var väl kyld.

    SvaraRadera
  6. En given dryck efter hockeyträningen på Brunna IP i Hallunda... Minns inte riktigt hur den smakade, bara att jag älskade den...

    SvaraRadera
  7. En given dryck efter hockeyträningen på Brunna IP i Hallunda... Minns inte riktigt hur den smakade, bara att jag älskade den...

    SvaraRadera
  8. Zeunerts jul/påskmust påminner faktiskt lite i smaken, dock mycket sötare än vad jag minns att Zingon smakade.

    SvaraRadera
  9. Zingo Choklad skulle drickas rejält kyld. Den hade en tämligen svag chokladsmak och var därför nästan vattning. Om den var för varm framträdde chokladsmaken mer, men inte på ett positivt sätt. Jag drack många när det begav sig och nyhetens behag lockade. Gillade Zingo Banan mycket mer.

    SvaraRadera
  10. Jag gillade Zingo chocklad. Om man vill smaka den så finns den att köpa under namnet "Drink 21" på wasa bryggeriet.

    SvaraRadera
  11. Kommer så väl ihåg Zingo choklad och jag älskade den, var nog tyvärr ganska ensam om det, vet dock inte om jag skulle tycka om den som vuxen, men den var så god.

    SvaraRadera
  12. Den var riktigt hemsk braskig kolsyrad chokladsmak. Vår farmor drev ett café och fick backar med chokladzingo över. Jag och brorsan fick dessa men kunde inte dricka trots att läsk på den tiden var den största lyxen. Bananzingo däremot var en hit.

    SvaraRadera